Les 6 het digitaal schoolbord met kleuters

 

Knipsel

Hallo allemaal,

In deze les hadden we een inleiding over het digitaal schoolbord. Het ging niet uitgebreid over hoe we nu een schoolbord kunnen hanteren, maar eerder over welke spelen we konden aanbieden / maken die de kleuters dan kunnen uitvoeren op het digitaal schoolbord.

 

  • Waarom zou je kiezen voor een digitaal schoolbord?
    – Geen stof meer aanwezig in je klas voor leerlingen – leerkrachten die er allergisch zouden aan zijn.
    – Bewegingsvrijheid, je kan snel eens een filmpje tonen waarop de kinderen dan kunnen dansen, en zo de leerlingen meer bewegen.
    – Motivatie en betrokkenheid verhoogt ze kunnen allemaal mee volgen op een groot scherm.
    – Veel meer visueel materiaal in aanbod, en makkelijk uit te wisselen met de collega’s.
    – Natuurlijk zou je hier ook voor kiezen omdat de kinderen hun ICT vaardigheden worden geoefend.
    – Het is ook tijdwinst zowel in de les als op lange termijn.
  •  een digitaal schoolbord heeft ook een paar nadelen:
    - Het kost heel veel geld om het aan te kopen.
    – Wanneer er een stroompanne is of het internet werkt niet, dan heb je mogelijks je voorbereidend lesmateriaal niet, want je rekende op je digitaal materiaal. Hou hier steeds rekening mee en voorzie een alternatief, zou ik zeggen.
    – Het is niet magnetisch, waardoor je er geen prenten, of andere info kan aanhangen.Vervolgens mochten we uit verschillende programma’s er een kiezen dat we graag zelf eens wilden ontdekken, zodat we het later kunnen gebruiken in de kleuterklas (als er een digitaal schoolbord in de klas aanwezig is).  Ik heb gekozen : www.prowise.com.
  • Wat is Prowise nu eigenlijk ?
    Op deze site kan je als leerkracht zelf opdrachten maken, waarbij de leerlingen ze dan uitvoeren op het digitaal schoolbord. Dit hoeven zeker en vast niet alleen spelopdrachten te zijn, maar de leerkracht kan deze site ook zeker gebruiken om de kalender ‘s morgens samen met de kinderen te doen… Je hebt in dit programma de mogelijkheid om zelf video’s, pictogrammen toe te voegen  en zo kan je bijvoorbeeld  jouw eigen memory maken die de kleuters tijdens hoekenwerk dan kunnen oplossen.

Het is een zeer leuk programma en je bent er gemakkelijk mee weg. ik zelf heb het al gebruikt voor mijn stage in het eerste leerjaar. Ik had het thema verkeer, met de pictogrammen had ik een situatie nagemaakt, hierbij moesten de leerlingen zaken gaan verschuiven waardoor de situatie weer helemaal juist is.

Bij dit voorbeeld was het de bedoeling dat de leerlingen de gevaren van op de baan gingen verbeteren door de pictogrammen op de juiste plaats te verslepen.

Knipsel

 www.prowise.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>