Methodiek ” Dag Jules ”

Beste lezers,

Ik heb een methodiek gevonden die me enorm aanspreekt om zelf te gebruiken in de peuterklas of eerste kleuterklas.  Het is een methodiek “Dag Jules” met daarbij een klaspop genaamd Jules.

Dag Jules bestaat uit een lessenpakket voor de leerkrachten die hen een methodiek geeft als ondersteuning om bij de kinderen iets nieuws aan te brengen.
Er worden verschillende lesmaterialen aangeboden, zoals :

  • Thema mappen: Deze bestaan uit 3 fases:In fase 1 de Focus worden de peuters via onthaal en ontdekactiviteiten bij het thema betrokken. Fase 2 de kern: hier leren de peuters het verhaal van Jules kennen doordat de leerkracht het verhaal voorleest via vertelplaten  Fase 3 ” uitbreiding “: hierbij raken de peuters vertrouwd met taalaanbod, via spelactiviteiten, drama of verteltheater…

themamap jules

  • Verhaalplaten:
    Op de vertelplaten vind je op de voorkant hele mooie prenten en op de achterkant de nodige tekst die de leerkracht voor kan lezen naar de kleuters.jules 1                 achtrkant
  • Liedjes en muziek:
    Bij muziek heb je een cd met liedjes die aansluiten bij het thema.
  • DVD met animatiefilmpjes en spelletjes:
    Deze kunnen in de klas worden ingeschakeld zodat de peuters in kleinere groepjes kunnen werken. Dit is echter ook bedoeld naar differentiatie toe, zo krijgen de peuters nog eens een herhaling.

dvd spelletjes

Al deze methodiek materialen zitten niet allemaal in één koffer,  als je alles wilt, is er wel een hoge som te betalen.
Maar om dit bij peuters te gaan gebruiken vind ik fantastisch ! Dit lijkt nu misschien minder creatief, maar je kan er wel je eigen creativiteit in verwerken. Dit is namelijk een leidraad die je helemaal niet hoeft te volgen, maar dient als basis, als ondersteuning.

Ik zou persoonlijk al blij zijn, mocht ik alleen al met de klaspop zou mogen werken. Deze klaspop biedt zoveel naar de kinderen toe. Jules is een vertrouwenspersoon voor de kinderen, hij kan hen helpen op sociale emotionele ontwikkeling maar zeker ook op taalontwikkeling en dan hebben we het over: dat de kinderen zich goed voelen, zelfredzaam worden, logisch denken en hun eigen gedrag leren sturen.
Jules leeft echt mee in de belevingswereld van de kinderen !

Ik zou het niet echt meer gebruiken bij oudere kleuters, maar veeleer bij peuters en de eerste kleuterklas. De leerkracht probeert hierbij met klaspop Jules de interactie met de peuters op gang te brengen. Bij elke activiteit is ook veel aandacht besteed aan begeleiding en observatietips. Deze tips helpen de leerkracht de peuter te sturen in zijn leerervaringen.

In mijn eigen ervaringen met kinderen heb ik zelf al in een peuterklasje gestaan en met Jules gewerkt! ik vind het een fantastisch project. Voor de kleinste kleuters is dit perfect, allemaal zijn ze er stapelzot van !  Het is hun vertrouwenspersoon, maar ook een deel van een persoon die de kinderen toch zaken aanleert en waar ze veel van opsteken.

Link :http://www.uitgeverijzwijsen.be

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>